fredag 27 augusti 2010

APOTEK SNAQUE

Eftersom jag tycker om de gamla vackra apoteksflaskorna och burkarna har jag samlat på mig några stycken under årens lopp. Snart kan jag starta ett eget litet apotek. Alla kärl är tomma och noga rengjorda, men enligt etiketterna skulle jag annars ha kunnat erbjuda följande:
-
(Stora bruna glasflaskor med etikett och slipad propp)
HYDRARG. CHLORAT. MITE
TANNALBIN. (ALBUM. TANN.)
TERPENTIN
ACETON
GLYCERIN
ENBÄRSOLJA
NATRIUMKARBONAT PULV.
---
(Mellanstora bruna glasflaskor/burkar med etikett och slipad propp)
OL. LINI
AMIDOPYRIN.
ACID. TARTAR. PULV.
HYDRARG. JODID. PRAEC.
---
(Små bruna glasflaskor/burkar med etikett och slipad propp)
METHYLSULFONAL.
NITROANILIN
---
(Liten vit porslinsburk med text)
COCAINA
---
(Mellanstora bruna porslinsburkar med etikett)
FLOR. ROSAE
FEL TAURI
---
(Mellanstora klara glasflaskor med text och slipad propp)
PETROLEUMETER
AMMONIAK UTSP.
SALPETERSYRA UTSP.
---
(Vit flussglasburk med text)
PULV. RHEI SALIN

---
På ett ungefär vet jag vad de olika kärlen har innehållit och vad det har använts till. En del låter som ganska farliga saker.

4 kommentarer:

  1. Det är en fantastisk samling du har. Men jag hoppas att burken med cocaina är tom, annars kanske du får problem med rättssamhället.

    SvaraRadera
  2. T o m den är TOM! Och den var tom när jag köpte den - annars hade den fått vara kvar hos säljaren...

    SvaraRadera
  3. Kvicksilverjodid med mera är inte heller att leka med.
    Hydrargyrum = kvicksilver.
    Fin samling och fascinerande inskriptioner, själv har jag sedan gammalt mina favoriter:

    Tinct(ura) Ipecacuanh(ae)

    Vinum glycyrrh(izae) opiat(um).
    Det fulländade njutningsmedlet? Strindberg beskriver hur det går om man sätter i sej hela flaskan på en gång.

    Chlor. hydrargyric. corros(ivum) +o(
    MYCKET giftigt. Och gifter får enligt lag ej förvaras i öppna kärl. Mycket förvånande att se denna inskrift på en porslinsskål / mortel.

    SvaraRadera
  4. @Tusse: Det var väl det jag anade - du har full koll på "farligheterna". Alla dessa latinska namn sätter fantasin i rörelse. Intressant. Men så synd på alla gamla apoteksflaskor och burkar som bara blev bortslängda när de inte användes längre. Och apoteken var mycket vackrare förr med träpaneler, dricksfontäner (ofta lejon), fina vågar och underbara glaskärl. Suck!

    SvaraRadera